הכיני גופך לחורף

החורף מגיע, הגשמים, הברקים והרעמים, הברד/שלג, הימים הקצרים, נהייה יותר קר ואפשר לראות את הטבע שלנו, בעלי החיים והצמחים מתחילים להתכנס פנימה ולהתכונן לחורף.
בחורף עולה שכיחות התחלואה במה שאנו מכנים "מחלות חורף".
הצטננות /התקררות, דלקות בדרכי הנשימה ובריאות, דלקות אוזניים, סינוסיטיס, שפעת וכוכב החורף החדש יחסית – וירוס הקורונה.
יש יותר מהסבר אחד לתופעה, אולם אין שום תיאוריה מדעית מנומקת ואחידה היכולה להסביר מדוע יש יותר אנשים החולים בחורף, מאשר בעונות אחרות. הדעות בנוגע לסיבות לעלייה בתחלואה בעונת החורף חלוקות לכאן ולכאן גם בין הרופאים וגם בין המטפלים ברפואה המשלימה.
במאמר אנסה להסביר על כמה גורמים שמעלים את הסיכון לתחלואה בחורף.

אז למה אנחנו חולים יותר בחורף?

התפקיד המרכזי של מערכת החיסון הוא לשמור על איזון תמידי של הגוף ומערכותיו. היא זאת שמגיבה לכל שינוי ו"איום" מבחוץ.
שינויי מזג האוויר נחשבים לאיום על מערכת החיסון שלנו. ההבדלים בין חום וקור, הרוחות שמשפיעות עלינו ועוד.
אם כך למה בקיץ אנחנו חולים פחות? עונה שבה אנו חשופים גם כן להבדלים קיצוניים בטמפ'?.

ישנן כמה סיבות:

  • מערכת החיסון שלנו פועלת טוב יותר בטמפרטורה חמה ולחה, מאשר בטמפרטורה קרה ויבשה.
  • החיידקים והוירוסים המשגשגים במזג אויר קר ויבש הם בדרך כלל אותם אלו הגורמים למחלות של דרכי הנשימה העליונות ומערכת הנשימה.
  • בחורף יש לנו נטייה להצטופף יחד בחדרים מחוממים ולא מאווררים ופחות להיות במרחבים פתוחים. בתוספת של שיעולים ועיטושים הדבר יכול להעלות את הסיכון "לתפוס" אורח לא רצוי על הדרך.
  • בגלל מזג האוויר הקר, יש לנו נטייה להתרחק יותר ממים. הדבר יכול להוביל לכך שלא נשתה מספיק וגם לא נרחץ את ידינו בצורה מספקת. התייבשות ביחד עם היגיינה לקויה יכולים להוביל לירידה בתנגודת החיסונית שלנו.
  • הקור גורם לירידה בזרימת הדם ונוזל הלימפה ולפגיעה בהזנת הגוף וניקויו מפסולת. הדבר עלול לגרום לנו להיות חלשים, עייפים ופגיעים יותר.
  • ירידה בכמות שעות האור: ירידה במספר שעות האור מובילה לירידה ברמות הסרוטונין בדמנו. ירידה ברמות הסרוטונין משפיעה על החיוניות שלנו ועל מצב רוחנו. ידוע שמצב רוח טוב וחיוניות פיזית חשובים ביותר לתפקוד מערכת החיסון.
  • תזונה נכונה: בחורף אנו נוטים לאכול יותר מזון הגורם לתגובה חומצית בגוף (הרבה חלבון מן החי, שומנים, מזון מבושל יתר על המידה וסוכרים). בגוף חומצי, מתקשה מערכת החיסון שלנו לתפקד כראוי ויש נטייה גדולה יותר להתפתחות מצבי דלקת. בנוסף יש לצריכת יתר של סוכרים השפעה לרעה על מספר תאי הדם הלבנים (הסוכר מפחית את מספרם בדם) ומוריד את ההתנגדות החיסונית שלנו. (על תזונה לחורף בהמשך המאמר).
  • היום בעידן הקורונה, כשעלינו לעטות מסכות על הפנים שלנו, אנחנו "מתבוססים" כל הזמן בחיידיקים שלנו, מה שמקשה על החלמה והתאוששות מהוירוס שנדבקו אלינו. חשוב ביותר להחליף את המסכה שלנו כל יום, אם לא כמה פעמים ביום.
  • פעילות גופנית – בחורף יש לנו נטייה להיות פחות פעילים ויותר מכונסים בבתים שלנו. פעילות גופנית גורמת להמרצת הדם, מעלה דופק ומחררת חמצן אל תאי הגוף. כל אלה מסייעים לחיזוק המערכת החיסונית שלנו, מעלים לנו את מצב הרוח וגורמים לנו להרגשה טובה.
  • הימנעות מסטרס (עד כמה שניתן…) – תמיד טוב להימנע ממצבי לחץ. כמובן שחלק מהחיים הן הבעיות שצצות, אך כשאנו לומדים לחיות אורח חיים בריא, אנו יודעים שעלינו להפחית את הלחץ והסטרס עד כמה שניתן בעזרת מספר כלים (מדיטציה, ספורט, ריקוד ועוד). הורמונים הנוצרים בעקבות לחץ , מעכבים את יצירתם  של תאי דם לבנים, הנלחמים בפולשים זרים ומזיקים. כדאי, רצוי וחשוב לשמור על מצב רוח מרומם, שמחה, אהבה  ושלווה. תמיד אגב. לא רק בחורף 

לסיכום, המפתח לחורף שקט הוא:

  • חיזוק ותמיכה במערכת החיסון
  • הזנת הגוף בחומרי התזונה להם הוא זקוק (תזונה נכונה)
  • שמירה על גוף נקי מרעלים ופסולת
  • שהייה במרחבים פתוחים
  • פעילות גופנית
  • הקפדה על שתייה במהלך היום (יותר מים וחליטות צמחים ופחות קפה..)
  • הפחתת סטרס

קצת המלצות תזונה נכונה לימי החורף

דגנים מלאים – מומלץ לאכול דגנים מלאים. אלה נחשבים כפחמימות מורכבות והם מעלים בהדרגתיות את רמת הסרוטונין והסוכר בדם, מה שגורם להעלאת מצב הרוח שלנו והם תורמים לחיזוק מערכת החיסון שלנו.
נוסף לכך, הם תורמים לתחושת השובע שלנו ותומכים בתהליכים של ירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא.
דגנים לדוגמא – כוסמין, שיפון, חיטה מלאה, גריסי פנינה, אורז מלא, אורז פרא, אורז אדום, שיבולת שועל, קינואה, דוחן, כוסמין, כוסמת ירוקה, אמרנט,.
קטניות – הקטניות נחשבות למזון על !! הן מכילות כמות מכובדת של חלבון, סיבים ונחשבות לפחמימה מורכבת. לפי ארגוני הבריאות העולמיים, יש לאכול קטניות בכל יום או לפחות 3-5 פעמים בשבוע. כדי ליהנות מחלבון מלא צמחי, חשוב לשלב את הקטניות עם הדגנים המלאים, לדוגמא: מג'דרה מאורז מלא ועדשים שחורות, אורז מלא עם שעועית לבנה.
קטניות לדוגמא – עדשים חומות / ירוקות / שחורות / כתומות,  שעועית מאש / אזוקי / לימה / שחורה /לבנה / חומה / לוביה, פול, חומוס, תורמוס, סויה.
אגוזים – האגוזים נחשבים לשומן איכותי (שומן חד בלתי רווי). הם תורמים להורדת הכולסטרול בגוף, מאזנים רמות סוכר ומסייעים לחיזוק מערכת החיסון.
מומלץ לאכול מהם כמות מוגדרת (בכל זאת מדובר בשומן) והם יכולים לשמש כמנת ביניים יחד עם פרי.
אגוזים מומלצים – אגוזי מלך, שקדים, אגוזי ברזילמקדמיה, פקאנים, ערמונים.
ירקות ופירות – כמובן שמומלץ במיוחד לצרוך פירות וירקות טריים לקבלת תזונה נכונה.  
הם מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, נוגדי חמצון ומרכיבים טבעיים רבים אחרים, המסייעים במניעת התפתחות מחלות וחיזוק פעילות מערכת החיסון.
יש להם תפקיד משמעותי בשמירה על חום הגוף הפנימי. הם מעלים את חום הגוף הפנימי, כיוון שהם מכילים אנזימים המשמשים כזרזים לתהליך העיכול ולכל הפעולות הביוכימיות בגוף. פעולת העיכול בעצם גורמת לגוף להתחמם (לכן אנחנו רעבים יותר בחורף, או נוטים לנשנש יותר. כדי להתחמם).
את הירקות ניתן לאכול כסלט, מרק או לשלבם בתבשילים השונים.
את הפירות מומלץ לצרוך בצורתם הטבעית.
לכל צבע בטבע יש תפקיד בשמירה עלינו ועל מערכת החיסון שלנו.

להתייעצות והתאמת תפריט אישי לחיזוק מערכת החיסון בחורף ובכלל, מוזמנת להשאיר פרטים בטופס צור קשר תחת המאמר ואני אחזור אלייך בהקדם. 

רוצה לרדת במשקל, להתחיל אורח חיים בריא או לעבור תהליך ניקוי רעלים?

השאירי פרטים

רוצה לרדת במשקל, להתחיל אורח חיים בריא או לעבור תהליך ניקוי רעלים?

השאירי פרטים

צרו איתי קשר

דילוג לתוכן